小さくて奥ゆかしい日本語ヘルパー
Mały, skromny japoński pomocnik

Szczegóły słowa 担任教師 | たんにんきょうし

Informacje podstawowe

Kanji

たん にん きょう

Znaczenie znaków kanji

nieść, znosić, ramię, nieść na ramieniu, znosić trud, znosić ciężar

Pokaż szczegóły znaku

obowiązek, odpowiedzialność, misja, powierzać, pozostawiać (pod opieką)

Pokaż szczegóły znaku

uczyć, pobierać naukę

Pokaż szczegóły znaku

dowódca, przywódca, nauczyciel

Pokaż szczegóły znaku

Czytanie

たんにんきょうし

tannin kyoushi


Znaczenie

wychowawca szkolny


Części mowy

rzeczownik

Formy gramatyczne

Forma formalna

Twierdzenie, czas teraźniejszy

担任教師です

たんにんきょうしです

tannin kyoushi desu

Przeczenie, czas teraźniejszy

担任教師でわありません

たんにんきょうしでわありません

tannin kyoushi dewa arimasen

担任教師じゃありません

たんにんきょうしじゃありません

tannin kyoushi ja arimasen

Twierdzenie, czas przeszły

担任教師でした

たんにんきょうしでした

tannin kyoushi deshita

Przeczenie, czas przeszły

担任教師でわありませんでした

たんにんきょうしでわありませんでした

tannin kyoushi dewa arimasen deshita

担任教師じゃありませんでした

たんにんきょうしじゃありませんでした

tannin kyoushi ja arimasen deshita


Forma nieformalna (prosta)

Twierdzenie, czas teraźniejszy

担任教師だ

たんにんきょうしだ

tannin kyoushi da

Przeczenie, czas teraźniejszy

担任教師じゃない

たんにんきょうしじゃない

tannin kyoushi ja nai

Twierdzenie, czas przeszły

担任教師だった

たんにんきょうしだった

tannin kyoushi datta

Przeczenie, czas przeszły

担任教師じゃなかった

たんにんきょうしじゃなかった

tannin kyoushi ja nakatta


Forma te

担任教師で

たんにんきょうしで

tannin kyoushi de


Keigo

Forma modestywna (skromna)

担任教師でございます

たんにんきょうしでございます

tannin kyoushi de gozaimasu

担任教師でござる

たんにんきょうしでござる

tannin kyoushi de gozaru

Przykłady gramatyczne

Chcieć (I i II osoba)

担任教師がほしい

たんにんきょうしがほしい

tannin kyoushi ga hoshii


Chcieć (III osoba)

担任教師をほしがっている

たんにんきょうしをほしがっている

tannin kyoushi o hoshigatte iru


Dać (mnie)

[dający] [は/が] 担任教師をくれる

[dający] [は/が] たんにんきょうしをくれる

[dający] [wa/ga] tannin kyoushi o kureru


Dać (od siebie, ktoś komuś)

私 [は/が] [odbiorca] に担任教師をあげる

わたし [は/が] [odbiorca] にたんにんきょうしをあげる

watashi [wa/ga] [odbiorca] ni tannin kyoushi o ageru


Decydować się na

担任教師にする

たんにんきょうしにする

tannin kyoushi ni suru


Forma tte

Zastępuje そうです oraz と言っていました

担任教師だって

たんにんきょうしだって

tannin kyoushi datte

担任教師だったって

たんにんきょうしだったって

tannin kyoushi dattatte


Forma wyjaśniająca

担任教師なんです

たんにんきょうしなんです

tannin kyoushi nan desu


Jeśli (tryb warunkowy), to ...

担任教師だったら、...

たんにんきょうしだったら、...

tannin kyoushi dattara, ...

担任教師じゃなかったら、...

たんにんきょうしじゃなかったら、...

tannin kyoushi ja nakattara, ...


Kiedy ..., to ...

担任教師の時、...

たんにんきょうしのとき、...

tannin kyoushi no toki, ...

担任教師だった時、...

たんにんきょうしだったとき、...

tannin kyoushi datta toki, ...


Kiedy A staje się, wtedy również B staje się

Mówi o rzeczach oczywistych, z której druga wynika z pierwszej

担任教師になると, ...

たんにんきょうしになると, ...

tannin kyoushi ni naru to, ...


Lubić

担任教師が好き

たんにんきょうしがすき

tannin kyoushi ga suki


Mieć nadzieję, że ... (mówienie o innych)

担任教師だといいですね

たんにんきょうしだといいですね

tannin kyoushi da to ii desu ne

担任教師じゃないといいですね

たんにんきょうしじゃないといいですね

tannin kyoushi ja nai to ii desu ne


Mieć nadzieję, że ... (mówienie o sobie)

担任教師だといいんですが

たんにんきょうしだといいんですが

tannin kyoushi da to ii n desu ga

担任教師だといいんですけど

たんにんきょうしだといいんですけど

tannin kyoushi da to ii n desu kedo

担任教師じゃないといいんですが

たんにんきょうしじゃないといいんですが

tannin kyoushi ja nai to ii n desu ga

担任教師じゃないといいんですけど

たんにんきょうしじゃないといいんですけど

tannin kyoushi ja nai to ii n desu kedo


Mimo że jest ..., to ...

担任教師なのに, ...

たんにんきょうしなのに, ...

tannin kyoushi na noni, ...

担任教師だったのに, ...

たんにんきょうしだったのに, ...

tannin kyoushi datta noni, ...


Nawet, jeśli

担任教師でも

たんにんきょうしでも

tannin kyoushi de mo

担任教師じゃなくても

たんにんきょうしじゃなくても

tannin kyoushi ja nakute mo


Nazywanie przedmiotu

[nazwa] という担任教師

[nazwa] というたんにんきょうし

[nazwa] to iu tannin kyoushi


Nie lubić

担任教師がきらい

たんにんきょうしがきらい

tannin kyoushi ga kirai


Otrzymać

[odbiorca] [は/が] [dający] [に/から] 担任教師を貰う

[odbiorca] [は/が] [dający] [に/から] たんにんきょうしをもらう

[odbiorca] [wa/ga] [dający] [ni/kara] tannin kyoushi o morau


Podobny do ..., jak ...

担任教師のような [inny rzeczownik]

たんにんきょうしのような [inny rzeczownik]

tannin kyoushi no you na [inny rzeczownik]

担任教師のように [i-przymiotnik lub na-przymiotnik]

たんにんきょうしのように [i-przymiotnik lub na-przymiotnik]

tannin kyoushi no you ni [i-przymiotnik lub na-przymiotnik]


Powinnien być / Miał być

担任教師のはずです

たんにんきょうしなのはずです

tannin kyoushi no hazu desu

担任教師のはずでした

たんにんきょうしのはずでした

tannin kyoushi no hazu deshita


Prawdopodobnie, ok. 30%

担任教師かもしれません

たんにんきょうしかもしれません

tannin kyoushi kamoshi remasen


Prawdopodobnie, ok. 60%

担任教師でしょう

たんにんきょうしでしょう

tannin kyoushi deshou


Pytania w zdaniach

担任教師 か (どうか) 知っています, 覚えていません, わかりません, etc

たんにんきょうし か (どうか) しっています, おぼえていません, わかりません, etc

tannin kyoushi ka (douka) shitte imasu, oboete imasen, wakarimasen, etc


Słyszałem, że ...

担任教師だそうです

たんにんきょうしだそうです

tannin kyoushi da sou desu

担任教師だったそうです

たんにんきょうしだったそうです

tannin kyoushi datta sou desu


Stawać się

担任教師になる

たんにんきょうしになる

tannin kyoushi ni naru


Wygląda, jak

Bardziej używane z analizy sytuacji

担任教師みたいです

たんにんきょうしみたいです

tannin kyoushi mitai desu

Zachowuje się, jak na-przymiotnik

担任教師みたいな

たんにんきょうしみたいな

tannin kyoushi mitai na

担任教師みたいに [przymiotnik, czasownik]

たんにんきょうしみたいに [przymiotnik, czasownik]

tannin kyoushi mitai ni [przymiotnik, czasownik]