小さくて奥ゆかしい日本語ヘルパー
Mały, skromny japoński pomocnik

Szczegóły słowa 訓育 | くんいく

Informacje podstawowe

Kanji

くん いく

Znaczenie znaków kanji

nauczanie, japoński sposób czytania (wymowa) chińskich znaków

Pokaż szczegóły znaku

wychowywać

Pokaż szczegóły znaku

Czytanie

くんいく

kun'iku


Znaczenie

edukacja

wychowanie

dyscyplina


Części mowy

rzeczownik


Dodatkowe atrybuty

suru czasownik

Formy gramatyczne

Forma formalna

Twierdzenie, czas teraźniejszy

訓育です

くんいくです

kun'iku desu

Przeczenie, czas teraźniejszy

訓育でわありません

くんいくでわありません

kun'iku dewa arimasen

訓育じゃありません

くんいくじゃありません

kun'iku ja arimasen

Twierdzenie, czas przeszły

訓育でした

くんいくでした

kun'iku deshita

Przeczenie, czas przeszły

訓育でわありませんでした

くんいくでわありませんでした

kun'iku dewa arimasen deshita

訓育じゃありませんでした

くんいくじゃありませんでした

kun'iku ja arimasen deshita


Forma nieformalna (prosta)

Twierdzenie, czas teraźniejszy

訓育だ

くんいくだ

kun'iku da

Przeczenie, czas teraźniejszy

訓育じゃない

くんいくじゃない

kun'iku ja nai

Twierdzenie, czas przeszły

訓育だった

くんいくだった

kun'iku datta

Przeczenie, czas przeszły

訓育じゃなかった

くんいくじゃなかった

kun'iku ja nakatta


Forma te

訓育で

くんいくで

kun'iku de


Keigo

Forma modestywna (skromna)

訓育でございます

くんいくでございます

kun'iku de gozaimasu

訓育でござる

くんいくでござる

kun'iku de gozaru

Przykłady gramatyczne

Chcieć (I i II osoba)

訓育がほしい

くんいくがほしい

kun'iku ga hoshii


Chcieć (III osoba)

訓育をほしがっている

くんいくをほしがっている

kun'iku o hoshigatte iru


Dać (mnie)

[dający] [は/が] 訓育をくれる

[dający] [は/が] くんいくをくれる

[dający] [wa/ga] kun'iku o kureru


Dać (od siebie, ktoś komuś)

私 [は/が] [odbiorca] に訓育をあげる

わたし [は/が] [odbiorca] にくんいくをあげる

watashi [wa/ga] [odbiorca] ni kun'iku o ageru


Decydować się na

訓育にする

くんいくにする

kun'iku ni suru


Forma tte

Zastępuje そうです oraz と言っていました

訓育だって

くんいくだって

kun'iku datte

訓育だったって

くんいくだったって

kun'iku dattatte


Forma wyjaśniająca

訓育なんです

くんいくなんです

kun'iku nan desu


Jeśli (tryb warunkowy), to ...

訓育だったら、...

くんいくだったら、...

kun'iku dattara, ...

訓育じゃなかったら、...

くんいくじゃなかったら、...

kun'iku ja nakattara, ...


Kiedy ..., to ...

訓育の時、...

くんいくのとき、...

kun'iku no toki, ...

訓育だった時、...

くんいくだったとき、...

kun'iku datta toki, ...


Kiedy A staje się, wtedy również B staje się

Mówi o rzeczach oczywistych, z której druga wynika z pierwszej

訓育になると, ...

くんいくになると, ...

kun'iku ni naru to, ...


Lubić

訓育が好き

くんいくがすき

kun'iku ga suki


Mieć nadzieję, że ... (mówienie o innych)

訓育だといいですね

くんいくだといいですね

kun'iku da to ii desu ne

訓育じゃないといいですね

くんいくじゃないといいですね

kun'iku ja nai to ii desu ne


Mieć nadzieję, że ... (mówienie o sobie)

訓育だといいんですが

くんいくだといいんですが

kun'iku da to ii n desu ga

訓育だといいんですけど

くんいくだといいんですけど

kun'iku da to ii n desu kedo

訓育じゃないといいんですが

くんいくじゃないといいんですが

kun'iku ja nai to ii n desu ga

訓育じゃないといいんですけど

くんいくじゃないといいんですけど

kun'iku ja nai to ii n desu kedo


Mimo że jest ..., to ...

訓育なのに, ...

くんいくなのに, ...

kun'iku na noni, ...

訓育だったのに, ...

くんいくだったのに, ...

kun'iku datta noni, ...


Nawet, jeśli

訓育でも

くんいくでも

kun'iku de mo

訓育じゃなくても

くんいくじゃなくても

kun'iku ja nakute mo


Nazywanie przedmiotu

[nazwa] という訓育

[nazwa] というくんいく

[nazwa] to iu kun'iku


Nie lubić

訓育がきらい

くんいくがきらい

kun'iku ga kirai


Otrzymać

[odbiorca] [は/が] [dający] [に/から] 訓育を貰う

[odbiorca] [は/が] [dający] [に/から] くんいくをもらう

[odbiorca] [wa/ga] [dający] [ni/kara] kun'iku o morau


Podczas

訓育の間に, ...

くんいくのあいだに, ...

kun'iku no aida ni, ...

Czynność wykonywana przez dłuższy okres czasu

訓育の間, ...

くんいくのあいだ, ...

kun'iku no aida, ...


Podobny do ..., jak ...

訓育のような [inny rzeczownik]

くんいくのような [inny rzeczownik]

kun'iku no you na [inny rzeczownik]

訓育のように [i-przymiotnik lub na-przymiotnik]

くんいくのように [i-przymiotnik lub na-przymiotnik]

kun'iku no you ni [i-przymiotnik lub na-przymiotnik]


Powinnien być / Miał być

訓育のはずです

くんいくなのはずです

kun'iku no hazu desu

訓育のはずでした

くんいくのはずでした

kun'iku no hazu deshita


Prawdopodobnie, ok. 30%

訓育かもしれません

くんいくかもしれません

kun'iku kamoshi remasen


Prawdopodobnie, ok. 60%

訓育でしょう

くんいくでしょう

kun'iku deshou


Pytania w zdaniach

訓育 か (どうか) 知っています, 覚えていません, わかりません, etc

くんいく か (どうか) しっています, おぼえていません, わかりません, etc

kun'iku ka (douka) shitte imasu, oboete imasen, wakarimasen, etc


Słyszałem, że ...

訓育だそうです

くんいくだそうです

kun'iku da sou desu

訓育だったそうです

くんいくだったそうです

kun'iku datta sou desu


Stawać się

訓育になる

くんいくになる

kun'iku ni naru


Tworzenie czynności

訓育する

くんいくする

kun'iku suru


Wygląda, jak

Bardziej używane z analizy sytuacji

訓育みたいです

くんいくみたいです

kun'iku mitai desu

Zachowuje się, jak na-przymiotnik

訓育みたいな

くんいくみたいな

kun'iku mitai na

訓育みたいに [przymiotnik, czasownik]

くんいくみたいに [przymiotnik, czasownik]

kun'iku mitai ni [przymiotnik, czasownik]